Fotografi Vs Lukisan Tangan


Fotografi Vs Lukisan Tangan

 

Soalan : Kenapa ada sesetengah Ulama mengatakan gambar foto itu Haram dan ada yang mengatakannya ia tidak Haram?
Jawapan : Jawatankuasa Kajian Bahagian Fatwa dipengerusikan oleh Sheikh `Abd al-Wahhâb al-Turayrî:


Al-Salâm `Alaykum wa Rahmah Allah wa Barakâtuh.
Diharap kita semua memahami bahawa fotografi tidak wujud ketika zaman Rasulullah SAW . Oleh itu , para Ulama perlu membandingkan Fotografi dengan perkara yang islam telah tetapkan berkenaannya . Maka, hukumnya tidaklah berdasarkan Nas yang jelas tetapi Ijtihad.
Sesetengah para Ulama telah membandingkan fotografi dengan lukisan tangan . Lukisan tangan berkenaan manusia dan haiwan adalah Haram dengan Nass yang jelas dan tersirat. Ibn `Abbâs meriwayatkan dari Rasulullah SAW : “Sesiapa yang membuat gambar di dalam dunia ini ,dia akan suruh meniup nyawa kedalamnya pada Hari Kebangktian, tetapi dia tidak akan berjaya melakukannya.” [Sahîh al-Bukhârî and Sahih Muslim] .
Ibn Mas`ûd juga meriwayatkan bahawa di mendengar Rasulullah SAW berkata : “ Hukuman yang paling teruk pada Hari Kebangkitan ialah kepada pencipta lukisan .” [Sahîh al-Bukhârî and Sahih Muslim]. Fotografi menyerupai lukisan di mana usaha manusia yang mengakibatkan gambar manusia atau haiwan pada permukaan yang rata . Maka dengan itu , sesetengah Ulama menghukum memfotograf manusia dan Haiwan adalah Haram , kerana ia jatuh dalam perkara terlarang iaitu membuat gambar.
Akan tetapi, perbezaan yang amat ketara di antara melukis gambar dan menangkap fotograf. Melukis adalah sepenuhnya bergantung kepada kreativiti artis tersebut . Fotografi adalah merakam imej yang terpantul/reflected pada filem atau memori digital . Sumbangan kreativiti oleh perakam foto adalah amat berbeza dengan kreativiti oleh seorang pelukis potret. Atas sebab itu ramai Ulama , termasuk Sheikh `Abd al-Wahhâb al-Turayrî, berpendapat fotografi itu dibenarkan .
Wallahua’lam

http://www.islamtoday.com/
Sumber: http://yapis.blogspot.com/2007/06/fotografi-vs-lukisan-tangan.html

Iklan

2 thoughts on “Fotografi Vs Lukisan Tangan

  1. sungguh sangat amat sedih sekali…………….bagi orang yang di beri kemampauan seni ,yang dapat melukiskan semua apa yang pernah mereka liat bahkan yang gak pernah di liat pun bisa ….knapa di beri kelbihan itu klo ternyata itu itu di haramkan,,,bagi pelukis potret..melukis sesuatu yang bernyawa itu adalah..lebih di tekuni krena mengandung kesulitan tersendiri….dari pada melukis tumbuh2 an ato yang lain…karena butuh keahlian tersendiri…trus terang selama ini saya bimbang dan hidupku bener 2 tersa tak bersemangat krna kbimbngn halal dan haramnya hobi sekaligus cita cita-citaku…jiwa seniman sudah melekat dalm diriku sejak aku masih kecil…dan aku tidak bisa tenag hidupku klo aku harus meninggalkan apa yang udah menyatu dengn diriku ini….Ya Tuhan..mohon ampunan yang sebesar besarnya..jika selama ini hamba telah,,berbuat salah terhadapMu…apa yang aharus aku perbuat…sungguh ini adalah kesedihan yang sangt mendalm…bagi hamba….Berilah hamba petuynjuk petunjuk untuk meluruskan….masalh hidupku ini

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s